توسعه اجتماعی - رفاه اجتماعی -جهانی شدن -تعرضات خانوادگی -رضایت شغلی- مشارکت اجتماعی
آرزو کُرد؛ مهدی کروبی؛ اسماعیل قادری؛ فاطمه یاوری گهر
چکیده
با توجه به روند سالمند شدن جمعیت جهان و همچنین ایران، گردشگری سالمندی فرصتی حائزاهمیت در صنعت گردشگری محسوب میشود. از سوی دیگر توسعه گردشگری سالمندی منجر به افزایش کیفیت زندگی و رضایتمندی سالمندان به عنوان بخشی بزرگ از جامعه خواهد شد. جهت تحقق این امر، شناسایی ویژگیهای گردشگران سالمند اهمیت بالایی دارد زیرا این گروه سنی ...
بیشتر
با توجه به روند سالمند شدن جمعیت جهان و همچنین ایران، گردشگری سالمندی فرصتی حائزاهمیت در صنعت گردشگری محسوب میشود. از سوی دیگر توسعه گردشگری سالمندی منجر به افزایش کیفیت زندگی و رضایتمندی سالمندان به عنوان بخشی بزرگ از جامعه خواهد شد. جهت تحقق این امر، شناسایی ویژگیهای گردشگران سالمند اهمیت بالایی دارد زیرا این گروه سنی از لحاظ نیازها، محدودیت ها و ترجیحات کاملا متمایز از سایر گروههای سنی میباشند. علیرغم رشد صورتگرفته در تعداد پژوهشهای اینحوزه طی سالهای اخیر، همچنان با خلاء پژوهشی علیالخصوص در منابع داخلی مواجه ایم لذا این پژوهش، با نگاهی کلنگر و با هدف شناسایی مقولههای اصلی و فرعی توسعۀ گردشگری سالمندان از منظر گردشگران و ارائه چارچوبی کلی انجام شده است. جهت نیل به اینهدف، بااستفاده از مرور نظاممندِ ادبیات و اتخاذ رویکردکیفی و روش فراترکیب، پژوهشهای پیشین بررسی و تحلیل شدند و برآن اساس، مقولهها و مفاهیم موردنظر شناسایی و ارائه گردید. جهت انجام فراترکیب نیز، پس از غربالگری منابع اولیه تعداد 82 منبع انتخاب شده و پس از کدگذاری باز و محوری، کدها نهایتا در 10 مقولۀ فرعی و 4 مقولۀ اصلی شامل انگیزهها(رانشی و کششی)، محدودیتها(درونفردی، بینفردی، ساختاری)، تسهیلگرها(درونفردی، بینفردی، ساختاری) و منافعکسب شده(بهبود فاکتورهای عینی کیفیتزندگی، بهبود فاکتورهای ذهنی کیفیتزندگی) طبقهبندی شدند.